Erlijio gertakaria
Aurreko egunean erlijio gertakariaren inguruko hitzaldi batera joateko
aukera izan nuen. Hona hemen handik lortutako ondorioak. Espero dut interesgarriak
izatea niretzat diren moduan.
Erlijio gertakaria
Erlijio
hitzaren jatorria etimologikoa: religiónè re-ligare: berriz lotu; berriz lotu gu eta gure
jatorria.
Erlijioek pertsonen dimentsio sakon bati ematen diote erantzuna.
Oinarrizkoa da erlijioak ulertzeko eta errespetatzeko erlijioa termino bezala
ulertzea eta errespetatzea.
Erlijioa: gizakia gizaki denetik erlijio agertu izan da.
Gizakiarekin lotuta egon da beti, bere jaiotzetik. Bizitzaren edo
existentziaren jatorriarekiko, iturriarekiko harremanak bilatu izana da.
Existentziaren jatorria edo oinarria diogunean honakoa esan nahi dugu: existentziaren inguruko azken galderak, nondik gatoz, nora goaz, zer gara…baina, zer daukagu horiek erantzuteko: esperientzia pertsonala, gure antzinakoek esandakoa eta pentsatutakoa, zeintzuk dira ditugun pista kulturalak? Existentziaz ari garela gure osotasuna eta jakituria gizaki bezala ez nahikoa zaigu erantzunak bilatzeko, beraz, begirada atzera botatzen dugu. Ondorioz, erlijioak kulturen ehunka urteen emaitzak izan daitezke, hizkuntzen antzera.
Erlijio ezberdin asko dauden arren, beharrezko da horiek komunean dituzten
ezaugarriak edo kontzeptuak aztertzea, guztien artean irakur dezakegun
batasuna; zer dute komunean?:
Lau elementuetan banatu daitezke:
1.-Sakratutasunaren
dimentsioa: ez dute egunerokotasunetik aparteko errealitatea batez hitz egiten,
baizik egunerokotasunaren azken galderetatik abiatzen dira egunerokotasunaren
oinarrietara jotzen dute, bizitzaren sakratutasunetik. Zein dimentsiotan
kokatzen garen arabera, gauza batez edo bestez arituko gara. Laburbilduz,
erlijioak bizitza dimentsio sakratua batetik aztertzen du.
2.-Misterioa: erlijio
guztietan dagoen elementu nagusia da. Bizitzaren iturria, jatorria da. Aztertu
beharreko bi puntu ezberdintzen dira:
-transzendentzia:
haratagoko dimentsio baten kokatzen da. Misterioa gugandik haratago dago,
gainditu egiten gaitu. Gizakiaren kapazitate mentala gainditzen duten galderak
egiten ditugu. Misterioarekin harremanak landu ditzakegu baina ezin gara hori
ulertzera heldu, inurri batek fisika edo kimika ulertu ezin dezakeen antzera.
-gizakiari
barru barrutik eragiten dio. Bere barnean dauden galderetatik dator, beraz, ez
kanpo faktoreren batetik.
Erlijio guztietan batasun horrekiko sentitutakoaren arabera honakoa
ondorioztatu dezakegu: izugarria da gizakiaren eta Misterioaren arteko
proportzio-gabetasuna eta baita liluragarria ere.
3.-Jarrera erlijiosoa:
hiru “bide” zehazten dira: pentsamendua (burua), sentimendua (bihotza) eta
ekintza (eskuak).
Erlijioa ez da iritzi kontu bat. Jarrera ez da bakarrik Misterioa ulertzea,
baizik eta bizitzan egiten, pentsatzen eta sentitzen duguna horren bilaketara
zuzentzea. Ez da sinismen kontu bati mugatzen.
4.-Hierofania:
sakratutasunaren agerpena da. Nola izango dugu Misterioaren dimentsioarekin
harreman ezin badugu hori ulertu. Beraz, gizaki erlijiosoak bere bizitzan
kokatzen du harremana: mendian, izotzean, zeruan…
Sakratutasuna gizakiaren errealitatean agertzen da, islatzen da. Bizitza
antolatzen da sakratutasunarekin harremana izateko. Kristauen ogia: ogian
agertzen dela sinisten du edo ikusten du ukitu ezin den misterioa.
Erlijio zehatzetaz
Budismoaz: Buda printze bat zen eta seme bat zuen. Bizitza ona zuen, ez zitzaion ezer falta, nahi zuen beste izan zezakeen, baina oinarrizko galderen erantzuna falta zitzaion. Bizitza osoan bere jauregian bizi zen, beraz, erantzun bila jauregia utzi eta sufrimendua ezagutu zuen handik kanpo. Printze kondizioari uko egin eta munduan zehar egiaren bila abiatzen da. Bizitzaren esentzia ezagutzen du eta hori erakusten hasten da. Egun ere, ezkutatzen zaizkigu Bidari jauregian ezkutatzen zitzaizkionak. Herria da bere esperientzia espiritualaren inguruan erlijio bat sortzen duena, Jesukristorekin gertatu zen bezala.
Budismoaren arabera, sufrimendu gehienen jatorria desio adiktiboetan
kokatzen da. Beraz, horiek gainditu eta gure desio eternoetan kokatu behar
gara. Adikzio nagusia Ni kontzeptua da.
Judaismoak, bestalde, herrian kokatzen du Misterioaren gakoa. Liburu sakratuek deskribatzen dute herriaren eta Misterioaren arteko harremana eta maitasuna. Jainkoaren ezaugarri nagusia maitasuna da, baina, gizakia beste pasioetan galtzen denean galdu egiten da.
Nazareteko Jesusek aldarrikapen erradikala egin zuen. Maitasun eta
intimitate harremana sortzen du bizitzaren jatorriarekin, aita harreman bat.
Ulertu ezin dezakegunez maitasuna azpimarratzen du gakotzat.
Erlijioen bihotza zein den ulertzea behar-beharrezkoa da horiek ulertu ahal izateko eta ondorioak ezagutu ahal izateko.
Islamak batasun bakartzat ulertzen du Misterioa. Mahomak ulertzen du
Jainkoa ukiezina eta urruna dela, ezin dela berarekin aita harreman bat izan,
aldi berean, inpultso adiktiboak kontrolatzeko bost arau proposatzen ditu,
ramadana eta errezoa bezala.
Sakonean, erlijioek badute intuizio komuna. Hori azaltzeko metafora bat
erabil daiteke.
Gurpilaren metafora: existitzen da ulertu ezin dugun misterioa, baina, gutxienez, hurbildu gaitezke eta horretan saiatu behar gara, espiritualki hurbilago egoteko. Orduan eta Misterioaren hurbilago egon gure artean ere hurbilago egongo gara, beste erlijioetako sisdunak izan arren.
Erlijio bakoitza gurpilaren erradio bat izango litzateke, Misteriora
hurbiltzean beste erradio edo erlijioekiko hurbilago egongo gara.
Bestalde, bada beste kontutan hartzeko puntu bat. Misterio ulertu eta
ezagutzen ez dugun zerbait dela kontutan izanda, izan daiteke horren
zehaztasunera hurbilketa ezberdinak egitea. Bost itsuk elefante bat ukitzean
zer den ez dute jakingo baina ezagutzen duten gutxiarekin irudi bat sortuko
dute. itsu bakoitzak, ukitu izan duen, elefantearen atalaren arabera, ideia
hurbilago edo urrunago bat izango dute. Erlijioek duten Misterioa ulertzeko
eran antzera gerta daiteke.
Iruzkinak
Garikoitz 2008-04-22 15:07 #1
Asko gustatu zait artikulua. Zaila da erlijioari buruz iraina ez den zerbait irakurtzea. Eskerrikasko.
Utzi iruzkina: