Kontsumitzen ...
Euskal kultura kontsumitzen den ala ez den kontsumitzen, horrek ere
kezkatzen gaitu askotan. Horren adibide, bi ilustreen komentarioak,
kritikak edo dena delakoak:
Erramun Osa:
"Hamarkada
gitxi batzuetan euskeraz berba egiteko gauza diran pertsonak ikaragarri
hazi diran arren (..) euskeraz ekoitzitako produktuen kontsumoak ez dau
neurri berean gora egin. (..) Horrelakoetan, kanpo-faktoreei
erreparatzen jake
askotxotan: herri-aginteen babes urria, kontsumitzaileen
kontsumo-ohiturak, produktuen ezagutzarik eza eta abar.
Barne-faktoreei, ostera, gitxitan erreparatzen deutsegu: produktuak
euskeraz eskaintzeaz gainera, orobat interesgarriak/erakargarriak ete
diran kontsumitzaileentzat. Izan be, babes eta laguntzarik zabalena
eskaini arren, euskeraz ekoitzitako hainbat produkturen gainbeherea
ezaguna da; halanda be, euskeraz dagozalako mantentzeko erabagia hartu
da. Noz arte? Zentzurik ete dauka bitartekoak-eta baliatzea etorkizunik
ez dauken proiektuetan, osterantzekoetarako nahikoa baliabide ez
dagoenean? Euskeraz ekoitzitako produktuen artean lehentasunak ezarri
ez eze, ez ete gendukez aztertu behar ikuspegi autokritikoago batez eta
funtzionatzen dabenak bultzatuz, funtzionatzen ez dabenak baztarrean
itxiz, merkatu-gune barrietara ailegatu leitezan horreetan inbertituz?".
Kike Amonarriz:
"Euskarazko kultur kontsumoaren hedapena eta garapena 3 ardatzen
inguruan burutu beharko da: derrigorrezkotasuna, eskuragarritasuna eta
erakargarritasuna
- Derrigorrezkotasuna:
Euskarazko kultur produkzioak lege-babesa behar du. Euskararen presentzia, eskaintza eta erabilera bermatu egin behar dira; baita kultur alorrean ere.
- Eskuragarritasuna:
Lege-babesak eta derrigorrezkotasunak, ordea, mugak dituzte eta izan behar dituzte. Horregatik, hil ala bizikoa izango da, euskarazko DVDak, aldizkariak, liburuak, jokoak, etab. eskuragarri izan daitezen lortzea; merkatuak erdarazkoen edo ingelesezkoen eskuragarritasuna bermatzen baitu.
- Erakargarritasuna:
Gainera, produktu horiek erabiliak, kontsumituak edo/eta erosiak izango badira, gustukoak, erabilgarriak edo interesgarriak izan beharko dute."
"Merkatua zabaldu beharra dago, horretarako produktu egokiak ekoiztuz
- Nabarra aldizkarian esan nuen: "Abangoardiako produktuak behar baditugu ere, alegia, iparra markatuko duten liburuak edo filmak... batez ere jendeak kontsumituko dituen produktuak behar ditugu: ikusle, irakurle eta entzule berriak lortu behar ditugu".
- Hitz horiei horrela erantzun die Patxi Zubizarretak Argian: "Irudipena dut ez dugula publikoa behar bezainbeste aintzat hartzen, eta nago sortzeko orduan horri ere kontu gehiago egin behar geniokeela. Oso iritzi errealista da Amonarrizena, -eskerrik asko- pragmatikoegia agian hain zaharkituta dagoen sortzaile jendearentzat, baina hitzok inondik ere koitoarekin zerikusi handiagoa dute masturbazioarekin baino eta zer pentsa ematen dute."
"Gure 7 bekatu nagusiak aitortu eta baztertu behar ditugu
- Alegia: biktimismoa, ezkortasun kronikoa, baikortasun alferra, akritizismoa, inmobilismo subentzionatua, dirigismoa eta inbidia."
Iruzkinak
Utzi iruzkina: