JASANGARRITASUN ETA HAZKUNDE OREKATU BATEN ALDE, PLAN OROKORRAREN HASIERAKO ONARPENARI EZARRITAKO ALEGAZIOAK
Herri antolaketarako Plan orokorra izan da udalgintzako
gai nagusienetakoa. Urtarrilean ezker abertzaleak plan orokorrari egindako
proposamenak zabaldu genituen. Proposamen hauek udalean ere aurkeztu arren, ez
genuen inolako erantzunik jaso. Ondoren planari buruzko argibideak emanaz 3 edo 4 aldiz atera gara kalera plano eta
argazkiekin. Maiatzean, udal osoko bilkuran Hasierako Onarpena
gauzatu zen PNVren baiezkoarekin eta Aralarren abstentzioarekin, guk ezezkoa
eman genion. Ezezkoa batik bat planak ez dituelako herriko premiak oinarri
hartzen eta jasangarritasun irizpideari muzin egiten diolako. Hasierako
Onarpenari ezarritako alegazioetan gure ezezkoaren zergatiak azaltzen ditugu. Epe barruan, uztailaren 20an, 12 puntutan garatutako
alegazioak udalean aurkeztu ditugu. Jarraian, ezarritako alegazioen laburpena
egiten saiatuko gara. (Aurkeztutako alegazioak bere osotasunean jasotzeko,
zalantzak edo informazioa kontrastatzeko inork gurekin harremanetan jarri nahi
izan ezkero helbide elektroniko hau erabili: kontzekupe@euskalerria.org) Alegazioekin hasi aurretik argi laga behar da PNVk plan
hau egiteko ez dituela inolaz ere herriko premiak kontuan izan, ez du inolako
galdetegi, inkesta edota azterketarik egin. Beraz, plan hau noren onurako egin
da? Zeinen premiak asetzeko? Planaren helburua izenak dioen legez, herria ordenatzea
da. Kontua da ordenatzeko irizpide ezberdinak erabil daitezkeela, baina,
denontzako herria nahi badugu ordenatze horretan denon parte hartzea
ezinbestekoa da. Beti ere, herritarren eskubideak eta premiak asetzea helburu
izanik eta ez batzuen nahiak. Hortaz, kontua ez da legeak ematen dituen
aukerak baliatuz ahalik eta gehien eraikitzea, premiazkoa dena baizik.
Dagoena birgaitzea, dagoenari erabilera ematea ere helburu izan beharko
litzateke. Udalak espekulazioari ezin dio bide eman, prezioen gorakadak ekidin
behar dira. Lurraren okupazio basatia saihestu behar da, lurrari kentzen zaiona
betirako baita, ez dauka atzera bueltarik. Plana jasangarria izan behar da, hazkunde basatia
planteatzen ez duena, ondorengoen bizi kalitatea hipotekatuko ez duena,
lurraren okupazio egokia eta orekatua izango duena, ondare historikoa gorde eta
babestuko duena, beti ere, herritarren premiak xede izanik. Hona hemen alegazioen laburpena: 1.- PARTE HARTZAILEA Planeamendu hau prozesu parte hartzailea beharko luke
izan. Izan ere, herriaren geroa eta azkenean herritarron etorkizuna erabakitzeko
eskubideaz ari baikara. Herritarrok erabaki behar dugu nolako herri eredua nahi
dugun. Gainera herritarrok herriaren diseinuan zein etorkizunean parte hartzeko
eskubidea 2/2006 legeak aipatzen du zazpigarren atalean. Bertan, 109.
Artikuluan azaltzen da Udal plangintzako aholku batzordea osatzea. Batzorde
horretan alderdi politikoez gain, herritarrak, adituak eta eragile ezberdinek
parte hartuko lukete. 2.-
ETXEBIZITZAK Etxebizitza politikak bete
behar duen helburu nagusia herritarren beharrak, premiak asetzea da eta ez
nahiak. Etxebizitza eskubidea den heinean, udalak ezin du udaleko diru iturri
nagusi bezala erabili. Onartezina da azken urteotan etxebizitzekin egindako
espekulazioa. Etxebizitzaren izenean lurraren okupazio basatia egiteaz gain,
negozio bidea izan da. Txosten hau garatzeko ere udalak ez du inolako
azterketarik egin herritarren artean. Beraz, nola jakin zer behar den? Nola
justifika daiteke planteatzen den etxebizitza kopurua? 2.1.-
Markina-Xemein udalerriko H.O.P.O aurreikusten dituen 984 etxebizitza berri
egitearen kontra gaude. Kopuru hori ateratzeko taula
bat erabiltzen da “Cuantificación de la oferta de suelo residencial del
municipio Markina-Xemein”. Taula hori herri edo hiri guztietarako baliogarria
da, ez ditu herri bakoitzaren ezaugarriak kontutan hartzen, ez ditu herritarren
premiak aurreikusten, ez eta herritarren gaitasun edo posibilitate ekonomikoa
ere. Gaur egun Markina-Xemeinen
txostenaren arabera 4.810 biztanle daude, hortaz planaren ibilbidean 10 urtetan
312 biztanleko hazkundea aurreikusten da eta hauentzako 123 etxebizitza
kalkulatzen badira zergatik behar ditugu 984 etxebizitza? Txostenean agertzen da
90.hamarkadan urtean 16 etxebizitza eraiki zirela. Azken urteetan,
“etxebizitzaren booma” izan denean urtean eraikitako etxebizitza kopurua
53,2koa izan da. Joera hau erabat aldatu da,
azken urteetan eraikitako hainbat etxebizitza saldu gabe egoteaz gain,
txostenean eraikitzat emandako 100 etxebizitza (“Ciudad Jardin”en 18 eta
Arretxinaga I-n 82) eraiki gabe daude, bestalde, 984 etxebizitza hauek 2017rako
egiteko, urtean bataz beste 123 etxebizitza eraiki behar dira. 2.2.-
Etxebizitza hutsak Etxebizitzen hutsen kopurua
datu altua da, txostenak berak, eraikitako etxebizitza kopuruaren %28,15a dela
dio, E.A.E.ko bataz bestekoa % 9,52 denean. Hortaz udalak arazo bat dauka
gai honen inguruan eta plan honek ez dio konponbiderik ematen arazo honi,
ordenantza baten falta nabaria da. Zein da garatuko den politika urbanistikoa?
Etxebizitza heren bat hutsik, onartu dezake plan urbanistiko batek kopuru hau? Ezin bestekoa da honetaz plan
edo ordenantza bat egitea. Gainera bertan jaso beharko litzateke,
Markina-Xemeingo kasko historikoaren berriztapena eta etxebizitza hutsen
erabilera sustatzea. Hau eginez gero ez dugu behar hainbeste etxebizitza (984
etxebizitza). 2.3.-
Iparragirre sektorea Ez dugu ikusten sektore honen
beharra. Eremu urbanoan egiteke dauden etxeak kontutan hartuta
markina-xemeindarron beharrak asetzeko nahikoa eta sobera dira. Hemen
aurreikusita dauden 491 etxebizitzak ez dira eraiki behar. Sektore honen egikaritzearen
garrantzia txosteneko 31.orrialdean agertzen da. “Sin embargo, esta actuación lleva
consigo unos costes importantes derivados de la inclusión en el mismo del
bosque de Murga como Sistema Local de Espacios Libres,… Dado que se
considera muy importante su consecución, se plantea el incremento de los
parámetros de edificabilidad,…”. Ondorioztatzen da, jarduketa
hau ez dagoela etxebizitza beharrizanak asetzera begira baizik eta, Murga basoa
eskuratze aldera. Gainera, kostu handia suposatzen du. Batetik, lurraren
okupazio basatia, herriak izan behar duen oreka apurtuaz eta bestetik
jasangarritasun irizpiderik gabe eginda dagoelako. Horrez gain, tipologiari
buruz ez dago irizpiderik, ez da egokia legeak baimentzen duena muturreraino
eroatea. Eraikigarritasun parametroak
baxuak izan behar dira. Erdigunetik hurbilago egon arren, azken urteotan
proiektatu diren eremuak irizpide orekatuagoekin egin dira; 3 altuera, espazio
zabalak, … adibidez; Aldaola, Papelera Arretxinaga, … Turu baserriko eremuak
(Idarraga sektorea RXI–27a) RXI-ko 1. lotea jaso aurretik zituen
eraikigarritasun parametroak handiak ziren, beraz lote hau gehituta are
handiagoak. Eremu honetan ere, eraikigarritasun parametroak jetziz planteamendu
sostengarriago eta orekatuago bat
aldarrikatzen dugu. Txostenak lege baten
erreferentzia egiten du, Lege hori PTPa da eta ez dago indarrean. 2.4.-
Murga basoa Murga basoa publikoa
egitearen egitasmoa mantendu eta udalak bere jabetza eskuratzeko bide
ezberdinak aztertu eta gauzatzearen alde gaude. Aukeren artean daude, erosketa, trukaketa, desjabetzea edo afekzioa
beste eremu batzuetara eragitea, beharbada egikaritze etenak eginez, baina
Iparragirre eremua etorkizunerako baldintzatu eta hipotekatu barik. 2.5.-
Bidaurreta. Gaur egun juridikoki, 2/2006
lurzoruaren legearen arabera, ezinezkoa litzateke era horretako egitasmoa
planteatzea, beraz, birkalifikatu eta gune ez-urbanizagarria izendatu beharko
litzateke. Ez da jasangarria. Batetik
lurraren okupazio basatia, 47 txalet egiteko 8 Ha. lurzoru erabiliko direlako,
bestetik txalet egiturak berak bultzatzen duen bizi eredua ez datorrelako bat
Markina-Xemeingo herri ereduarekin. Txostenaren arabera (ikus
61.orrialdeko “a.14 Residencial XII: Baja densidad” atala) Bidaurreta sektoreari dagokion Plan Partziala
2003ko uztailaren 29an onartu zen, harrezkero planaren gestioa eta urbanizazioa
ez dira egin eta ondorioz lur urbanizagarri izaera mantentzen du. Aipatutako eremuari Plan
Partzialean izendatutako parametro urbanistikoak dagozkiola azaltzen digu
txostenak. Egungo legediarekin sektore
honetan diseinatutako planeamenduak ezin direnez gauzatu Plan Partzial hau
indarrean egotea justifikatzen duen informe juridikorik ez dagoenez eta lur
eremua urbanizagarri izaten jarraitzen duenez, ez da urbano bihurtu, eremua
ez-urbanizagarri birkalifikatzea eskatzen dugu. 2.6.-
Babestutako etxebizitza ofizialak Etxebizitza eskubidea
bermatzea eta etxebizitza sozialen politikaren falta nabarmena da. Eustaten
arabera mila biztanleko adjudikatutako etxebizitza babestuak 0,00 dira, E.A.E.n
8,14 direlarik. Etxebizitza ez litzateke negozio bidea izan behar eskubidea
baizik. Hori dela eta, premiak eta
beharrak asetzeko etxebizitza hutsen politika garbia, zehatza eta eraginkorra
diseinatzeaz gain, udalak merkatu librearen alde egin beharrean etxebizitza
publikoaren alde egin beharko luke horretarako lur eremuak kalifikatuz. 2/2006 legeak aukera ematen
du babesturiko etxebizitzetarako soilik kalifikatzea eta baita desjabetzea ere.
Hori dela eta Artibai 15-19 (R-III-8A) eremu hau babes ofizialeko etxebizitzak
egiteko izendatzea, izendatze hau
H.O.P.O.an agertzea eta bertan eraiki behar diren babes ofizialeko
etxeen promotorea Udala bera izatea eskatzen dugu, horretarako sektore horretan
dituen aprobetxamenduaz baliatuz. 2.7.-
Larrialdietarako etxebizitza parkea Txosteneko 43. orrialdean “3.5.d
Equipamiento Asistencial” puntuan azaltzen den zaharren egoitzaz gain,
herrian hainbat egoera latz eta larriek, hala nola; emakumeen aurkako erasoak,
suteak … eragindako ondorioei aurre egiteko beharrezkoa da larrialdi egoeretako
etxebizitza parkea aurreikustea derrigorrezkoa dela deritzogu. 3.-
FUTBOL ZELAIA Futbol zelai berrirako
kotxeentzako bideak oinezkoa izateko bokazioa duen Arretxinagako gunetik
igarotzen da. Bestalde, bide hori ez da batere egokia larrialdi egoera
baterako. Futbol zelaia bakartuta gelditzen da herritik. Bertaratzeko bidea
desegokia da erabat. Hori dela eta eskatzen da “Ciudad Jardín” eremutik zubia
egitea. Gainera horrek bidegorri sarea handituko luke. 4.-
EKIPAMENDUAK Ekipamenduak zehazteko ez da
inolako inkesta edo ikerketarik egin. Ez da aztertu herrian zein beharrizan
dagoen. Ondorioz, ez dira definitzen beharren arabera baizik eta legeak
derrigortuta izendatzen dira eta gero erabilpena eman. Ekipamenduen zehaztapen
bat beharrezkoa da. 5.-
KAREGA INDUSTRIALDERAKO BIDE GORRIA Txostenean jasotzen den
bezala, Markina-Xemein herriak bidegorri sarea osatzen joateko hautuari
jarraituz, Kareaga industrialderako bide gorria egitea beharrezkoa da. Kontutan
izan behar da gainera, industrialdean lan egiten duen hainbat behargin oinez
lanera joateaz gain bertatik Done Jakue bidea igarotzen dela. Bide honek ez du
izan behar inolako loturarik Bidaurretako 47 txaleten eraikuntzarekin. 6.-
ONDARE HISTORIKOA 6.1.- Kareaga dorrea EAEk monumentu bezala
izendatua daukan Kareaga Dorrea egoera tamalgarrian dago. Dorrea ia erorita
egon arren ez da aurreikusten horren aurrean inolako jarduerarik. Lurzoruaren
legean 199 artikulutik 203 artikulura eta 7/1990 Euskal Kultur Ondarrari Buruzko
Legearen 4.ataleko 2.puntuan udalak era honetako kasuetan bete beharreko
erantzukizunak argi azaltzen dira. 6.2.-
Urberuaga Txosten honek ez du
proposamen zehatzik egiten Urberuagako bainuetxeari buruz nahiz eta monumentu
bezala izendatzeko eraikuntzen zerrendan agertzen den. Horrez gain, bainuetxea
berrikuntza egiteko gomendatutakoen zerrendan azaltzen da. 6.3.-
Ondasun historikoak. Ondasun historiko, kultural
eta arkeologikoak diren Ubilla errota, Ubilla dorrea, Oxilaingo burdinola eta
Barroetako dorrea berreskuratze bidean txostenak ez du inolako proposamenik
aurkezten. 6.4.-
Gerra zibileko instalakuntzak Txosten honetan ez da
aipatzen gerra zibileko instalazioen babesa eta mantentzea. Badira, hainbat
toki eta eraikuntza katalogatu eta ordenatu premian daudenak: Igotzeko
metrailadore etxea, Montemar gaineko parapetoa, hainbat lubaki, … 7.-
INDUSTRIALDEA Ez da jarduera ekonomikoaren
gainean inongo azterketa zehatzik egin, eskuetan ez dugu azterketa eta datu
fidagarririk. Industrialdearen zabaltzea,
lehengo futbol zelaitik gasolindegira arteko aurreikusten den eremura mugatu
behar da. Hortaz, bidearen beste aldeko lur eremuaren izendapena bertan behera
utzi eta eremu horren erreserba egitea,
gerora premia izanez gero, plan
partzial baten bitartez izendapena egitea proposatzen dugu. Udalak Kareaga Dorrea eta
Kareaga Errota industrialdeko zerbitzuetarako eraikuntza bezala izendatzen ditu
bere proiektuan. Egokiagotzat dugu izendapen hau Kareaga dorreari mantendu, eta
izendatutako beste eraikuntza Santana baserria izatea, jabetza publikokoa
izateaz gain, industrialdearen erdian egokiago kokatuta dagoelako. Kareaga dorrea babestu
aldera, industria eremua urrintzea eta dorrearen berreskuratzea eta konpontze
bidean neurri azkarrak eta eraginkorrak hartu behar dira. 6.1. puntuan
adierazitakoaz gain, 7/1990 Legeak bere 12. ataleko 1c puntuak dio: “Ondasunaren eta hau
behar bezala babesteko eta honi balioa emateko beharrezko izan dadin ingurua
ere zehaztea, baita horretarako zio izandakoak adieraztea ere. Zehaztutako
ingurua, lege honen ondoriotarako, zermugatutako ondasunaren osagai izango da.” Monumentua eta bere
inguruaren zehaztapenak eta babeserako hartutako neurriak ez dira planeamendu
honetan azaltzen. Are gehiago, monumentua eta bere babes inguruaren zanpatzea
eta urratzea ematen direlakoan gaude, ondorioz 7/1990 legea betez hartutako babes
neurrien zehaztapenak eskatzeaz gain, futbol zelaia zegoen tokian proposatutako
industria eremua Kareaga Dorrearen babes eremutik urrintzea eskatzen dugu. Garraio publikoa bultzatze
aldera eta jendeari eta beharginei lantokira garraio publikoz joateko aukera
emanez, industrialdean geltokia jarri beharko litzateke. 8.-
SANEAMENDUA Markina Xemeingo biztanle
kopuru handi baten saneamendua ez dago bideratuta araztegira. Hau benetako
arazo bat da eta plan honek nahita nahi ez aztertu eta diseinatu behar da. 9.-
APARKALEKUAK Urbitarte eta Uhagon
ingurutan aparkaleku arazo nabarmenak daude. Txostenean aurreikusten da Uhagon
guneko arazoa denborarekin konpondu ahal dela, baina Urbitarte eremuarentzat ez
da irtenbiderik proposatzen. Arretxinaga bideko 43
aparkalekuentzako zehaztasun falta nabaritzen da, ez da azaltzen zein premia
betetzeko zuzenduta dauden, ezta nola finantzatuko diren; erosketa, trukaketa,
beste area bateri uztartuta, … 10.-
BERRIZ-ETXEBARRIA SAHIESBIDEA Trafiko kopurua kontuan
izanda, Etxebarriraino proiektatuta dagoen barianteak lehentasunezko garrantzia
du. Lehentasun hori izanda,
txostenak ez du zehazten zein pauso eman behar diren lehentasun hau gauzatzeko. 11.-
TXABOLAK Ordenazio proiektu honetan
nekazaritza tresnetarako txabolak arautu eta mugatu egin behar dira. Gehienezko
muga batzuk eta baldintza batzuk jarriz, esate batera; gehienez 12 metro
karratu, argindar eta sare publikoko ur eta saneamendu barik, ... Txostenaren 126. orrialdeko
“c.6 actuaciones edificatorias aisladas” atalean azaldu beharko litzateke
txabola hauen ordenazioa. 12.-
EUSKERA Markina-Xemein bezalako herri euskaldun batean, onartezina
da argitalpen hau gaztelera hutsean egitea. Hizkuntza eskubideak errespetatzea
eta euskararen normalizazioan urratsak ematea beharrezkoa da.
Iruzkinak
Utzi iruzkina: